Archiwum | O nas |
Menadżer Maryi
Jak światowy kryzys finansowy może wpłynąć na życie pojedynczego człowieka? Czy może je zmienić? Piotrowi Chomickiemu ekonomiczny boom na przełomie lat 2008/2009 pomógł odnaleźć największe skarby – Maryję i Jezusa »
Nowy numer

Lidia Tkaczyńska

Wygląd w pracy

Wakacje już za nami i trzeba na dobre wrócić do codziennych obowiązków. Dla wielu z nas wiąże się to z dopasowaniem własnego wizerunku do środowiska pracy. To nie zawsze jest łatwe, bo trzeba umieć pogodzić osobisty styl ubierania z wymogami branży, w jakiej pracujemy.

Lidia Tkaczyńska
Prowadzi szkolenia nt. wizerunku, zasad savoir-vivre w życiu prywatnym i zawodowym oraz komunikacji w biznesie. Jest partnerem i trenerem w firmie LONGHILL Business Communication.

Są zawody, w których osobisty wizerunek jest szczególnie istotny, gdyż wpływa na autorytet i wiarygodność całej instytucji lub firmy. Wyobraźmy sobie na przykład – w gabinecie lekarza rodzinnego panią doktor w najmodniejszej kwiecistej spódnicy z falbanami, kabaretkach, wysokich szpilkach i z kilkucentymetrowymi paznokciami, ozdobionymi cyrkoniami. Czy z zaufaniem powierzylibyśmy jej opiece nasze dzieci?
Podobnie jest z wieloma innymi zawodami, które wymagają codziennych bezpośrednich kontaktów z ludźmi. Wiele osób bardzo inspiruje się tym, co mają na sobie osoby występujące w mediach. Niestety, cele osób związanych z mediami czy show-biznesem są zgoła inne niż w biznesie czy instytucjach zaufania społecznego. W pierwszym przypadku często „nie jest ważne, co mówią, byleby tylko mówili”, więc nie zaszkodzą szokujące detale w stroju; im modniejsze, tym lepiej. W urzędach, instytucjach edukacyjnych czy w biznesie trzeba dbać, „żeby mówili o nas dobrze” – liczy się sympatia i zaufanie. Zatem ostrożnie z najnowszymi nowinkami w modzie!
Najbardziej formalnym strojem polecanym dla kobiet pracujących w instytucjach finansowych, firmach doradczych, kancelariach prawnych lub urzędach są marynarki ze spódnicą lub spodniami z gładkiej tkaniny w stonowanych kolorach: np. czarnym, szarym, granatowym lub brązowym. Pod marynarkę najlepiej założyć jasną bluzkę koszulową, gładką lub z delikatnym deseniem. Taki strój można ożywić i nadać mu indywidualny charakter, dodając apaszkę lub biżuterię. Pamiętajmy, że o wiele lepiej podkreśli nasz styl jedna czarująca rzecz niż cały kram ze świecidełkami.
W wielu innych branżach panuje dość duża swoboda w dziedzinie stroju, jednak kobiety powinny pamiętać, że prowokujący strój, np. głębokie dekolty, spódniczki mini, bluzki na ramiączkach, obcisłe spodnie, nie należą do kanonów dobrego stylu w miejscu pracy. Takie elementy, jak cekiny, błyszczące aplikacje, koronki i krzykliwa biżuteria również nie sprzyjają budowaniu zawodowego prestiżu. W pracy prostota i umiar są najlepszymi drogowskazami.
Osoby pracujące z małymi dziećmi, np. nauczycielki w przedszkolu, mogą, a nawet powinny ubierać się w jasne i bardziej kolorowe rzeczy, bo dzieci są na nie pozytywnie wyczulone. Spodnie czy spódnica powinny dawać swobodę ruchów, by nie utrudniały zabawy z milusińskimi. Nie należy zapominać o dodatkach, np. koralikach lub broszkach.
Na luźniejszy czy bardziej fantazyjny styl mogą sobie pozwolić osoby pracujące twórczo i przedstawiciele tzw. wolnych zawodów, np. graficy, styliści, wizażyści, fotografowie, projektanci. W firmach związanych z reklamą, mediami czy marketingiem często dopuszczalny jest mniej formalny, a nawet awangardowy strój, który ma świadczyć o dużej kreatywności pracowników. Nie oznacza to, że przedstawiciele innych zawodów są mniej kreatywni! Po prostu w wielu branżach ważniejsze jest budowanie klimatu zaufania niż podkreślanie własnej indywidualności.
Osoby, które w ogóle nie mają kontaktu z klientami, powinny wziąć pod uwagę fakt, że ich wygląd ma wpływ na komfort i efektywność pracy innych. Weekendowy styl ubioru, modowe nowinki lub styl „na luzie” mogą niekorzystnie wpłynąć na wewnętrzną mobilizację i koncentrację u współpracowników.

Napisz komentarz

Pola z * muszą być wypełnione. Email pozostanie ukryty

Chcę otrzymać mailem nowe komentarze do tego artykułu

Najnowsze komentarze

Światowe Dni Młodzieży 2016

Najnowsze komentarze

DialogSercaMiłości:
Lenistwo i zaniedbanie to nasze ciągłe problemy, wraz z nadmiernym interesowaniem się wiadomościami ze świata, a szczególnie sensacjami. Nie zaniedbujmy naszych bliskich i otaczającej - bezpośrednio -rzeczywistości. Dbajmy o swoją pracę, powierzone zadania, ludzi, którą mamy wykonywać najlepiej, a nie interesujmy się pracą innych.

Sposób na czyściec
[Z s. Marie-Blandine Direz rozmawia Joanna Szubstarska]

Powołania Oblaci

Chrystus w mieście

Klinika Czystych Serc

Patronat

Nasze serwisy